Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

PKP Energetyka: Sieć trakcyjna gotowa na powrót zimy

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
3M
Aste
R&G Plus

Data publikacji:
20-01-2015
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Jakub Madrjas/Łukasz Malinowski, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
PKP Energetyka: Sieć trakcyjna gotowa na powrót zimy
Na razie zima jest wyjątkowo łagodna dla kolejarzy. Spółka PKP Energetyka zapewnia jednak, że jest przygotowana na wypadek pogorszenia warunków pogodowych. Specjalny smar, który nałożono na sieć trakcyjną, kosztuje 200 złotych za litr.

Posmarujesz – pojedziesz

PKP Energetyka utrzymuje należącą do PKP PLK sieć trakcyjną na podstawie umów utrzymaniowych. W tym roku po raz pierwszy na szeroką skalę zastosowano specjalny smar przeciwoblodzeniowy do sieci trakcyjnej. Pokryto nim przewody m. in. na wszystkich odcinkach, na których kursuje Pendolino. Na razie okazał się praktycznie niepotrzebny. – Trudno. Takich czynności nie da się przeprowadzić dopiero, gdy pogoda się pogorszy. Wtedy będzie za późno – tłumaczy „Rynkowi Kolejowemu” Tomasz Besztak, pełnomocnik zarządu, dyrektor ds. eksploatacji i rozwoju sieci PKP Energetyka.

W tym roku ok. 3,5 tys. kilometrów sieci trakcyjnej będzie posmarowanych wspomnianym smarem – to niemal cztery razy więcej, niż rok temu. – Smar przeciwoblodzeniowy jest skuteczny przez okres mniej więcej dwóch miesięcy. Jeżeli dobre warunki pogodowe nie będą utrzymywały się długo, to w połowie lutego trzeba będzie przeprowadzić ponowne smarowanie sieci. Jest to dość druga procedura bo sam smar kosztuje ok. 200 zł za litr. Biorąc pod uwagę to co chcemy posmarować oraz wliczając w to m.in. prace ludzi i sprzętu  to uzyskujemy kwotę nieco ponad 4 mln zł – mówi Besztak.

Blisko setki pociągów sieciowych

Drugim ramieniem przygotowań PKP Energetyki do zimy było zabezpieczenie sprzętu. Spółka ma gotowych 85 pociągów sieciowych, z czego aż 66 jest wyposażonych w specjalne urządzenia do usuwania oblodzenia. Urządzenia te są zamontowane na dachu pociągu sieciowego i usuwają lód poprzez uderzanie z odpowiednią częstotliwością w sieć trakcyjną podczas jazdy.

– Jeżeli dojdzie do oblodzenia to staramy się je jak najszybciej usunąć. Usunięcie kilometra oblodzenia to około 25 minut pracy takiego pociągu. 28 pociągów jest ponadto wyposażonych w specjalne nakładki do odszronienia sieci. To oznacza, ze dwa pociągi na terenie każdego naszego zakładu są wyposażone w takie urządzenia – wylicza pełnomocnik zarządu spółki.

– Dysponujemy też samochodami pogotowia energetycznego. W razie potrzeby ponad 4 tys. osób możemy oddelegować jako wsparcie do odśnieżania i usuwania innych zatorów na sieci PKP PLK. Do tej zimy jesteśmy dobrze przygotowani, ale należy pamiętać, że  zawsze może dojść do takiej sytuacji pogodowej, z którą człowiek sobie nie poradzi – zaznacza.

PKP Energetyka ma swoje własne procedury związane z postępowaniem w czasie awarii. – Razem z PKP PLK mamy również przećwiczone wspólne działania na wypadek sytuacji kryzysowych. PKP PLK opracowało również szereg nowych procedur. Są one szczegółowo dopracowane i zakładają także nasz udział. W razie potrzeby powoływane są sztaby kryzysowe. W całym PKP jest powołanych ponad 180 zespołów szybkiego reagowania – podsumowuje Tomasz Besztak.

Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
3M
Aste
R&G Plus

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Powstała spółka PGE Energetyka Kolejowa. Zastępuje PKP Energetykę

Biznes

Powstała spółka PGE Energetyka Kolejowa. Zastępuje PKP Energetykę

Roman Czubiński, Michał Szymajda 04 kwietnia 2023

PKP Energetyka rozwija innowacje w chmurze

Innowacje

PKP Energetyka rozwija innowacje w chmurze

inf. pras 13 stycznia 2022

Ekologia pomaga kolei zmniejszyć presję cen prądu

Biznes

Zobacz również:

Powstała spółka PGE Energetyka Kolejowa. Zastępuje PKP Energetykę

Biznes

Powstała spółka PGE Energetyka Kolejowa. Zastępuje PKP Energetykę

Roman Czubiński, Michał Szymajda 04 kwietnia 2023

100% akcji PKP Energetyki w rękach państwowej spółki PGE

Infrastruktura

Pozostałe z wątku:

Powstała spółka PGE Energetyka Kolejowa. Zastępuje PKP Energetykę

Biznes

Powstała spółka PGE Energetyka Kolejowa. Zastępuje PKP Energetykę

Roman Czubiński, Michał Szymajda 04 kwietnia 2023

PKP Energetyka rozwija innowacje w chmurze

Innowacje

PKP Energetyka rozwija innowacje w chmurze

inf. pras 13 stycznia 2022

Ekologia pomaga kolei zmniejszyć presję cen prądu

Biznes

Zobacz również:

Powstała spółka PGE Energetyka Kolejowa. Zastępuje PKP Energetykę

Biznes

Powstała spółka PGE Energetyka Kolejowa. Zastępuje PKP Energetykę

Roman Czubiński, Michał Szymajda 04 kwietnia 2023

100% akcji PKP Energetyki w rękach państwowej spółki PGE

Infrastruktura

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5